landbruket menu
  • Om Årets unge bonde
    close

    Om Årets unge bonde

    Årets unge bonde er et samarbeid mellom Norges Bygdeungdomslag, McDonald’s Norge og Felleskjøpet Agri for å øke rekrutteringen til norsk landbruk og sette fokus på produksjonen av norsk kvalitetsmat.

     

    Hensikten med kåringen er å finne fram til ledende unge bønder i Norge og kåre den beste blant disse. Kriteriene for å bli Årets unge bonde er enkle: Bonden må være matprodusent, under 35 år, og et sunt forbilde som kan inspirere flere kloke hoder og driftige hender til å finne veien til norsk landbruk.

    Stem på din favoritt her!

    I 2017 er det åttende gang Årets unge bonde arrangeres og kåringen generer hvert år stort engasjement i media, landbruksnæringen og befolkningen forøvrig. Siden oppstarten har over 2.000 norske bønder blitt nominert til prisen og vi har kåret syv vinnere blant disse.

    Årets unge bonde er del av prosjektet Landbruket NXT som også inkluderer rekrutteringskampanjen Grønn utdanning.
    I 2017 vil Årets unge bonde ha et spesielt fokus på innovasjon og nyvinning i landbruket, et tema som også de neste par åra kommer til å være bærende for øvrige aktiviteter knyttet til Grønn utdanning-prosjektet.

    Besøk gjerne vår Facebook-side for å følge og stemme på din favoritt i årets kåring!

    Les mer om tidligere vinnere her.

    close
  • Slik nominerer du
    close

    Slik nominerer du

    Årets unge bonde er i gang og vi trenger DIN hjelp til å finne Årets unge bonde 2017.

    Vi ser etter en bonde som kan inspirere flere til å finne veien til norsk landbruk! Kandidaten må være under 35 år – matprodusent – og et godt forbilde.

    Husk at du kan nominere deg selv eller noen du kjenner – og du kan nominere så mange du vil.

    Nominer deg selv eller en du kjenner her!
    (Siste frist for å nominere er dd.mm.åå)

    Fet premie!
    Vinneren av Årets unge bonde får 20.000 kroner til sin drømmereise og Norske Landbrukstenester sponser avløser på gården i inntil en uke.

    Kåring på Bedre Landbruk

    Etter at nominasjonsperioden er avsluttet <dato> vil Norges befolkning stemme fram sine favorittkandidater til en superfinale, der vår ekspertjury kårer vinneren. Vinneren av Årets unge bonde kåres på Felleskjøpets landbruksmesse Bedre Landbruk 10. november.

    Les om de tidligere vinnerne av Årets unge bonde her.

    close
  • Disse står bak
    close

    Disse står bak

    Det er tre superengasjerte aktører som står bak Årets unge bonde. Siden McDonald’s Norge og Norges Bygdeungdomslag tok initiativ til kåringen i 2010 har Felleskjøpet Agri også blitt medarrangør. Sammen håper de kåringen vil bidra til å øke rekrutteringen til norsk landbruk, og sette fokus på den viktige rollen unge bønder har i kampen om å møte et økende behov for norsk matproduksjon.

    – Norge er avhengig av at flere unge velger å leve av landbruk for at vi skal kunne fortsette å nyte gode og trygge norske råvarer. Ved å fremheve suksesshistoriene og hedre de mange unge bøndene i Norge ønsker vi å bidra til god rekruttering til bondeyrket, sier Erik Lødding, kommunikasjonssjef i McDonald’s Norge AS.

    Torstein Bjerkan Klev, bygdepolitisk nestleder i Norges Bygdeungdomslag mener de unge har all grunn til å ønske seg en karriere innen land- og jordbruk:

    – Ikke bare er det mulig å livnære seg som bonde – det er også en mer spennende karrierevei enn noen gang før. Mange norske bønder har allerede valgt å dra nytte av den spennende teknologiske utviklingen som foregår i næringa, for eksempel melkeroboter der vi andelsmessig er helt i verdenstoppen, forteller Klev.

    I Felleskjøpet mener man fremtids-Norge trenger bonden mer enn noen gang før.

    – For at kommende generasjoner skal kunne nyte trygge norske råvarer, er man avhengig av at dagens ungdom tør å satse på en karriere i jordbruket. Det er derfor viktig å fortelle de gode historiene og vise frem dyktige unge bønder, sier Hanne Lauritzen, kommunikasjonssjef PR i Felleskjøpet Agri.


    Om Felleskjøpet Agri
    Felleskjøpet er et samvirke eid av 44.000 bønder. I over 120 år har Felleskjøpet Agri arbeidet for å møte krav, behov og ønsker fra sine interessenter, være seg de er bønder, politikere, meningsbærere eller kunder i Felleskjøpets butikker. Felleskjøpet er den viktigste leverandøren av driftsmidler til norsk landbruk og har 220 butikker rettet mot bønder og forbrukere i Norge og Sverige. Felleskjøpets hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.

    Om Norges Bygdeungdomslag (NBU)
    Med sine 7.500 medlemmer fordelt på 100 lokallag i 14 fylker, er NBU en landsdekkende organisasjon av og for ungdom. En av deres viktigste oppgaver er å skape sosiale møteplasser for bygdeungdom: Ved å arrangere tevlinger og kulturelle og bygdepolitiske arrangementer sikter NBU mot å være «best på levende bygder».

    Om McDonald’s Norge
    McDonald’s er en av de største restaurantkjedene i Norge, og omsetter årlig for mer enn 1,5 milliarder kroner. Selskapet er bevisst sitt ansvar som en stor norsk virksomhet, og jobber for å bidra positivt til samfunnet som arbeidsgiver, og via sine produkter, tjenester og drift. 80 prosent av innkjøpene deres kommer fra norske leverandører. I 2016 og 2017 ble selskapet kåret til Norges tredje beste arbeidsplass i kategorien «store bedrifter» av Great Place to Work, og i 2017 fikk de Great Place to Works spesialpris for integrering og mangfold. I Norge består kjeden av godt over 2.000 medarbeidere, der flere enn 80 kulturer er representert. Unge mennesker utgjør en særlig stor del av kjedens ansatte.


     

    close

Dette er Landbruket NXT

Bonde. Landbruk. Gårdsdrift. Ordene vekker assosiasjoner i oss alle, og det med god grunn: fordi vi alle har et livsnødvendig forhold til bonden.

Men der vi tidligere har forbundet landbruksdrift med tradisjonell dyrking av råvarer, melkeproduksjon og dyrehold, har næringa gjennomgått en rå transformasjon takket være fremtidsrettede og innovative bønder og matprodusenter.

I møterommene hos et bemanningsselskap i Tokyo dingler det selvdyrkede tomatplanter fra taket. New York-baserte Brooklyn Grange setter opp urbane åkre på toppen av NYCs utallige høyreiste forretningsbygg, og på Norges miljø- og biovitenskapelige universitet på Ås, en liten togtur unna Oslo, har en professor og hans studenter skapt landbruksroboten «Thorvald», som kan luke, så, høste og gjødsle helt av seg selv – hele døgnet. Melkeroboter står for hver tredje liter med melk nordmenn drikker. Med andre ord: Utviklingen av landbruket har aldri vært mer spennende.

Norge og verden trenger flere innovative matprodusenter til å videreføre denne utviklingen. Vi blir stadig flere, og behovet for mat vil øke drastisk. Når vi i 2050 bikker et estimert befolkningsantall på ni milliarder mennesker, må vi innen dette ha økt matvareproduksjonen med hele 70 prosent. Stortinget har derfor bestemt at norsk matvareproduksjon skal øke med 20 prosent innen 2030 – en oppgave tusenvis av nytenkende og modige norske bønder må lede for oss.

Å ta vare på dagens landbruksproduksjon og produsere 20 prosent mer mat i Norge på en sosialt ansvarsfull måte er en av vår tids viktigste utfordringer. Den utfordringen må dagens og fremtidens matprodusenter løse sammen.

For å sette fokus på og løfte frem norsk landbruk har McDonald’s Norge, Felleskjøpet Agri og Norges Bygdeungdomslag gått sammen om å lage kommunikasjonskonseptet Landbruket NXT. Prosjektet er en paraply for de vellykkede satsningene Årets unge bonde og Grønn utdanning, og skal inspirere flere unge mennesker til å bli matprodusenter eller til å velge en karriere innen landbruket.

Gjennom Landbruket NXT skal vi fortelle historier om alt det spennende som skjer i norsk landbruk – og om de uendelig mange mulighetene som finnes for deg som ønsker å være med å løse en av vår tids største utfordringer!